YB ni bukan YB tapi YB...

YB ni bukan YB tapi YB...

Carian Di Blog Ini

Sunday, July 10, 2011

Quote For Today... 10 July 2011...

Salam dan hi...

Baru ni... YB ada la sedikit diskusi yang berlaku dalam salah satu Google Group YB...

Ada la makhluk Allah yang share hadis ni... so layan... dan buat pedoman hidup...

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan." 
~ Imam Hasan Al-Basri ~

Dari Anas bin Malik r.a.,ia berkata, kami bertanya, " Ya rasulullah, kami tidak akan mengamalkan semua kebaikan (ilmu: sunnah/amal saleh) dan kami tidak akan mencegah (dakwah/amar ma'ruf nahi mun'kar) kemungkaran sebelum kami meninggalkan semua kemungkaran.". Maka Nabi SAW. bersabda, "Tidak, bahkan serulah kepada kebaikan meskipun kalian belum mengamalkan semuanya, dan cegahlah dari kemungkaran, meskipun kalian belum meninggalkan semuanya."
~ Hadith Riwayat Thabrani ~

YB tau mesti ada orang sedang bermonolog... "Aik macam pelik j hadis kedua tu..."

Ni mesti sebab korang terbaca ayat ke-2 dan ke-3 dari surah As-Saff... (bersangka baik)

"Wahai orang-orang beriman! Mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak kerjakan? (itu) sangatlah dibenci sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang kemu kerjakan..."
~ As-Saff: 2-3 ~

Yang apa Rasulullah cuba samapaikan ada la... kita dalam setiap masa perlu menyeru kepada kebaikan dan menhalang kejahatan/keburukan... and at the same time... suba memperbaiki diri... kerana kita bukan maksum... maka akan ada perkara kebaikan yang masih kita belum buat... tapi kita suruh orang lain buat... seperti contoh... buat haji dan umrah... sebab ada je orang yang ilmu mengenai haji dan umrah dye penuh di dada... tapi tak mampu... sebab dye tagi tidak bermaksud tak boleh ajak orang len yang mampu tuk buat haji dan umrah...

Catch the drift??



P/S: Menunggu saat bile nak haji, umrah dan kahwin...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Laman Navigasi